Program akcí
Program akcí
Akce pro 17.08.2025

DENSITY / ZVUKOVÁ INSTALACE SITE SPECIFIC
ZVUKOVÁ INSTALACE SITE SPECIFIC
AUTOŘI / ADÉLA KONEČNÁ, TOMÁŠ JIRSA / KURÁTOR TOMÁŠ KNOFLÍČEK
VÝSTAVA POTRVÁ do 17. 8. 2025
Zvuková instalace Adély Konečné a Tomáše Jirsy ve věži frýdeckého kostela sv. Jana Křtitele pracuje s principem vibrace jako sjednocující síly. Síť zvukovodů propojuje jednotlivé rezonující objekty do dynamického celku, jenž evokuje rhizomatickou strukturu – decentralizovanou, živou a neustále se proměňující. Návštěvník si může vybrat, zda naslouchat jednotlivým hlasům nebo se ponořit do komplexní zvukové krajiny. Instalace reflektuje nejen fyzikální fenomén zvuku, ale i způsob, jakým se lidé propojují v sítích vztahů a kulturních komunit. Žádný tón neumlčuje jiný – vše spolu rezonuje. Tomáš Knoflíček
Tomáš Jirsa (1993) je člen uměleckého a subkulturního kolektivu HLUBINA, věnuje se zvukovému umění a performanci. Zajímá jej fenomén DO IT YOURSELF komunit a jejich propojování jako alternativy vůči klasickému pojetí kultury a kulturních institucí. Kromě dramaturgické a kurátorské činnosti se ve vlastní tvorbě dlouhodobě zabývá studiem zvuku a jeho narativů v environmentálním kontextu, jeho možnostmi interakce mezi různými materiály, přičemž zkoumá aspekty jejich sociální rovnosti či nerovnosti.
Adéla Konečná je hudebnice a multimediální umělkyně. Studovala na Hudební akademii HF JAMU v Brně a na Sibelius akademii v Helsinkách. V současnosti pokračuje ve studiu na Fakultě umění VUT (Ateliéru video). Ve své tvorbě se věnuje performance, instalacím, sound artu a elektronické hudbě. Stojí za hudebním projektem Orinoko, je členkou kapely DŸSKO a olomouckého subkulturního kolektivu HLUBINA. Hlavním místem působení obou umělců je Olomouc, ale v současnosti se jejich novým zázemím stal dánský ostrov Samsø a kontext severského prostředí. Viz portfolia obou umělců v příloze č. 12 a č.13 na konci seznamu.
Tomáš Knoflíček je kurátor, pedagog, historik umění a hudebník. Vedle výzkumu českého středověkého umění se zaměřuje především na společenskou roli současné vizuální produkce a její vztah k veřejnému prostoru. Od roku 2004 působí na Fakultě umění Ostravské univerzity. V Ostravě spoluzaložil festival umění ve veřejném prostoru Kukačka (od roku 2010) a kurátorsky vedl Galerii Lauby a Galerii Dukla. Spolu s Liborem Novotným také připravil 6. edici festivalu Brno Art Open 2017 (Dichtung und Wahrheit) nebo 3. ročník pražského festivalu M3 (Biotop). V roce 2024 připravil pro GHMP v Praze výstavu Ostrava: Návratný průzkum (spolu s kurátorem Martinem Netočným). Aktuálně je hostujícím kurátorem Galerie Kurzor při Centru pro současné umění Praha (spolu s kurátorkou Kateřinou Štroblovou). Knoflíček je členem hudebně-experimentální formace Gurun Gurun a audiovizuálního projektu LyrArkestra+.
Věž a výstava otevřena:
pátek 15- 18,
sobota a neděle 13 -18 hodin

DENSITY / ZVUKOVÁ INSTALACE SITE SPECIFIC
15:00 Komentovaná prohlídka výstavy Density s autory
(Tomáš Jirsa, Adéla Konečná)
Zvuková instalace Tomáše Jirsy a Adély Konečné ve věži frýdeckého kostela sv. Jana Křtitele pracuje s principem vibrace jako sjednocující síly. Síť zvukovodů propojuje jednotlivé rezonující objekty do dynamického celku, jenž evokuje rhizomatickou strukturu – decentralizovanou, živou a neustále se proměňující. Návštěvník si může vybrat, zda naslouchat jednotlivým hlasům nebo se ponořit do komplexní zvukové krajiny. Instalace reflektuje nejen fyzikální fenomén zvuku, ale i způsob, jakým se lidé propojují v sítích vztahů a kulturních komunit. Žádný tón neumlčuje jiný – vše spolu rezonuje. (text Tomáš Knoflíček, kurátor)
16:00 Poslechová procházka s autory výstavy
(Tomáš Jirsa, Adéla Konečná)
Zveme Vás na terénní průzkum zvukového prostředí okolí Galerie Věž. Každé zvukové prostředí zanechává svou unikátní stopu, která může sloužit jako klíč k jeho pochopení a uchopení v kontextu urbanismu i v kontextu mezilidských vztahů. Poslechová procházka představuje cvičení, které navazuje na praxi americké skladatelky Pauline Oliveros a její koncept tzv. deep listeningu. Společně si tento koncept přiblížíme a následně se pokusíme zmapovat specifická místa z jiné perspektivy, než jsme běžně zvyklí.
ZVUKOVÁ INSTALACE SITE SPECIFIC
AUTOŘI / ADÉLA KONEČNÁ, TOMÁŠ JIRSA / KURÁTOR TOMÁŠ KNOFLÍČEK
VÝSTAVA POTRVÁ do 17. 8. 2025
Zvuková instalace Adély Konečné a Tomáše Jirsy ve věži frýdeckého kostela sv. Jana Křtitele pracuje s principem vibrace jako sjednocující síly. Síť zvukovodů propojuje jednotlivé rezonující objekty do dynamického celku, jenž evokuje rhizomatickou strukturu – decentralizovanou, živou a neustále se proměňující. Návštěvník si může vybrat, zda naslouchat jednotlivým hlasům nebo se ponořit do komplexní zvukové krajiny. Instalace reflektuje nejen fyzikální fenomén zvuku, ale i způsob, jakým se lidé propojují v sítích vztahů a kulturních komunit. Žádný tón neumlčuje jiný – vše spolu rezonuje. Tomáš Knoflíček
Tomáš Jirsa (1993) je člen uměleckého a subkulturního kolektivu HLUBINA, věnuje se zvukovému umění a performanci. Zajímá jej fenomén DO IT YOURSELF komunit a jejich propojování jako alternativy vůči klasickému pojetí kultury a kulturních institucí. Kromě dramaturgické a kurátorské činnosti se ve vlastní tvorbě dlouhodobě zabývá studiem zvuku a jeho narativů v environmentálním kontextu, jeho možnostmi interakce mezi různými materiály, přičemž zkoumá aspekty jejich sociální rovnosti či nerovnosti.
Adéla Konečná je hudebnice a multimediální umělkyně. Studovala na Hudební akademii HF JAMU v Brně a na Sibelius akademii v Helsinkách. V současnosti pokračuje ve studiu na Fakultě umění VUT (Ateliéru video). Ve své tvorbě se věnuje performance, instalacím, sound artu a elektronické hudbě. Stojí za hudebním projektem Orinoko, je členkou kapely DŸSKO a olomouckého subkulturního kolektivu HLUBINA. Hlavním místem působení obou umělců je Olomouc, ale v současnosti se jejich novým zázemím stal dánský ostrov Samsø a kontext severského prostředí. Viz portfolia obou umělců v příloze č. 12 a č.13 na konci seznamu.
Tomáš Knoflíček je kurátor, pedagog, historik umění a hudebník. Vedle výzkumu českého středověkého umění se zaměřuje především na společenskou roli současné vizuální produkce a její vztah k veřejnému prostoru. Od roku 2004 působí na Fakultě umění Ostravské univerzity. V Ostravě spoluzaložil festival umění ve veřejném prostoru Kukačka (od roku 2010) a kurátorsky vedl Galerii Lauby a Galerii Dukla. Spolu s Liborem Novotným také připravil 6. edici festivalu Brno Art Open 2017 (Dichtung und Wahrheit) nebo 3. ročník pražského festivalu M3 (Biotop). V roce 2024 připravil pro GHMP v Praze výstavu Ostrava: Návratný průzkum (spolu s kurátorem Martinem Netočným). Aktuálně je hostujícím kurátorem Galerie Kurzor při Centru pro současné umění Praha (spolu s kurátorkou Kateřinou Štroblovou). Knoflíček je členem hudebně-experimentální formace Gurun Gurun a audiovizuálního projektu LyrArkestra+.
Věž a výstava otevřena:
pátek 15- 18,
sobota a neděle 13 -18 hodin

Bodlinka: Pichlavé dobrodružství
Bodlinka a Ráša jsou ježčí dvojčata, ale každý z úplně jiného těsta. Jednoho dne přišli nečekaně o rodiče a s velkou ztrátou se vyrovnávají po svém. Ráša stáhl bodlinky a schovává se před světem – tohle nebezpečné místo jim přece vzalo mámu a tátu! Bodlinka sice smutní, ale chce poznat, jaké to tam venku je. K tomu jí pomůže nečekané setkání s králíkem. Zasloužilému otci rodiny (ano, vždyť má doma 53 ušatých potomků!) ubíhají dny poněkud jednotvárným tempem. Ale velké sny mu zůstaly a osud mu náhle otevře cestu k jejich uskutečnění. A Bodlinka je zrovna u toho! Odvážná dvojka se vydává na velkou výpravu do vzdáleného města. Zatímco tu mazaný lišák bojuje s dalšími vykutálenými obyvateli městských doupat o kus nedojedené pizzy, drsné podsvětí má pod tlapou „velké zvíře“. Na králíka čeká obrovský úkol, před kterým rozhodně nevezme do zaječích. A ptáte se, jestli nechybí doma svým dětem? Jasně, že jo! Tři nejstatečnější ušáčci se ho vydají hledat za pomoci kočičí lovkyně, agentky Drápalky. Vrátí se králík ke své rodině a Bodlinka k Rášovi, nebo je nový život pohltí tak, že už nebudou chtít zpět? Vydejte se na fantastický výlet s rozkošně animovanými zvířátky. Nenechte si ujít příběh o přátelství, odvaze a touze, ve kterém nechybí místo pro humor a důmyslné slovní hříčky. Příběh o tom, že i ta nejsmutnější událost v životě by nám neměla bránit jít dál. Že nikdy není pozdě na upřímnou omluvu. Že i v tom vážně se tvářícím tátovi, co přes brýle mžourá na mobil, může být skrytý hrdina. Že nikdy není pozdě plnit si i ty nejdivočejší sny a že nejkrásnější dobrodružství čeká tam, kde byste ho vůbec nečekali. Lucemburská režisérka Caroline Origer představuje po Zoubkové víle (2022) svůj druhý animák.
UK / LUX / FR / BE | animovaný | přístupný | dabing | 85 min. | 160 / 140 Kč

ZEBRA | Promenádní koncert
Tradiční Promenádní koncerty mají svou neopakovatelnou atmosféru. Každou prázdninovou neděli vám ji zprostředkujeme v místeckých sadech Bedřicha Smetany... v altánku nebo na louce ve stínu stromů. Těšte se celkem na devět koncertů v podání místních hudebníků i z širokého okolí.
Zebra
ZEBRA je zbrusu nový hudební projekt v jednoduchém akustickém podání - kytara, zpěv.
Další koncerty:
24. 8. Akuma
31. 8. Big Blast! Band
Vstup zdarma.
Občerstvení zajištěno.
Koncerty se konají pouze za příznivého počasí.

PŮLHODINA S VARHANAMI
8. ročník prázdninových koncertů Půlhodina s varhanami. Těšit se můžete během července a srpna v kostele sv. Jana a Pavla ve Frýdku-Místku v 17 hod na interprety z ČR, SK i PL.
Letos nás čeká: sólové varhany, viola, barokní violone, příčná flétna, lesní roh, zpěv, a na závěr pak SCHOLA CANTUS GREGORIANI (řídí Jan Lorenc) & varhaník Martin Moudrý.
VOX ORGANUM je spolek pro varhanní a duchovní hudbu, jehož cílem je organizování a podpora koncertů a hudebních produkcí ve farnosti Frýdek a okolí. Pro širokou veřejnost pořádáme duchovní koncerty, o letních prázdninách sérii koncertů Půlhodina s varhanami a další akce.

Lenka Černota / Teritorium / vi-dění-s-vlky
7. 8. 17.00 Komentovaná prohlídka a beseda s Michalem Bojdou
„Maluji více druhů obrazů ve vlčím teritoriu. Připodobňuji se vlčímu vidění barevností, škálou světlostí a tmavostí, ostrostí, motivem, pohyblivostí obrazu. Maluji v noci prostředí, ve kterém se vlk a jeho oko pohybují. Pracuji s fotopastmi, fotografie z nich skládám v animace. Vyrábím si rituální masky, které fungují jako pomůcky nastavující podmínky nejen viděného.“
Lenka Černota zkoumá ve své umělecké praxi pohled jako způsob poznání. Skrze perspektivu vlka nahlíží svět doslova jinýma očima. Prostor obrazu vymezuje rozpětím paží a plátno, na které rukama nanáší barvy, se tak stává jakýmsi portálem mezi vnitřním světem vnímaného a světem viditelného.
Autorka se věnuje především malbě. Doplňkovými technikami, které malbu vrhají do jiných souvislostí jsou kresba, fotografie z fotopastí, animace, video…
V současné době studuje v doktorském studijním programu na AVU, v ateliéru prof. Vladimíra Kokolii.
Galerie FM otvírací hodiny:
Út – Pá 15.00 – 18.00
So 10.00 – 13.00

Jurský svět: Znovuzrození (dab.)
Příběh dobrodružného filmu Jurský svět: Znovuzrození se odehrává pět let po událostech předchozího dílu. Tehdy se zdálo, že se lidé budou muset naučit s dinosaury žít, jenže ekosystém naší planety je mezitím znovu přivedl na práh vyhubení. Poslední z těchto majestátních tvorů přežívají v pásu opuštěných tropických ostrovů poblíž rovníku. Na jeden z nich se vydává vědecká expedice, která může učinit zásadní medicínský průlom, pokud se jí podaří získat vzorky krve od tří různých gigantických ještěrů. Je jasné, že se nebude jednat o pohodový výlet, a tak si vědci jako doprovod najmou specialistku s bohatými bojovými zkušenostmi Zoru Bennettovou (Scarlett Johansson) a jejího parťáka Duncana Kincaida (držitel dvou Oscarů Mahershala Ali). Místo, kam se vydávají, však skrývá jedno opravdu velké tajemství, se kterým by si možná neporadila ani celá armáda. Misi od začátku provází řada obřích problémů a situaci neulehčuje ani rodina, která sem zabloudila při rodinném výletě na jachtě. Sice se ocitli v tropickém ráji, ale zároveň v místě, kde člověk zdaleka není na vrcholu potravního řetězce. A místní ekosystém jim to dává najevo drsným způsobem. „Chtěli jsme natočit film, který by přinesl svěží vítr, ale zároveň navazoval na předchozí díly,“ říká dlouholetý producent jurské ságy Frank Marshall. „Máme nové hrdiny, nové prostředí a nové dinosaury, z nichž někteří jsou fakt hnusné potvory. Zároveň mě těší, že se filmem nese silná linka, která odkazuje tam, kde to celé začalo, k původnímu Jurskému parku,“ dodává producent.
USA | sci-fi | 12+ | dabing | 130 min. | 160 Kč

Duchoň
Byl největším talentem své generace. Příběh muže, který žil až příliš intenzivně. Filmový příběh Karla Duchoně začíná během natáčení silvestrovského pořadu v televizi v roce 1984 a muži, kterému ještě nedávno ležel u nohou svět, proběhne během jedné noci před očima doslova celý život. Vidíme, jak chlapec z venkovské kapely dostal příležitost hrát v klubech na západě a také to, jak se po návratu díky jediné písničce stal ze dne na den skutečnou dobovou pop ikonou. Psali pro něj nejrenomovanější hudební skladatelé a textaři na Slovensku, získával ceny na nejvýznamnějších soutěžích a přijížděly mnohé zahraniční turné. Obrovský úspěch však začíná probouzet i jeho vnitřní démony... A to vše budeme moci pozorovat v doprovodu jeho největších hitů. Duchoň přijde do kin v létě 2025, v roce, kdy si budeme připomínat 75 let od narození Karla Duchoně a zároveň 40 let od jeho smrti.
SK | životopisný | přístupný | slovensky | 95 min. | 160 Kč
