Program akcí
Program akcí
Akce pro 24.10.2025
NEOSYNAPSE | Michal Cimala
Objekt Neosynapse v sobě kombinuje dva základní momenty – sochařskou práci s vytýčenými druhy materiálů a myšlenkové prolnutí se silně vertikálním prostorem a důrazem na téma času. Svatojánská věž, hostitelský objekt tohoto site specifik projektu, tu stojí rozkročena v době od středověku přes blízkou minulost do současnosti a dál. Jako „maják“ staletí zůstala, zachována a uchráněna masivním
a necitlivým proměnám v rámci socialistické koncepce urbanismu. Jako jedna z mála. A zároveň se stala svědkem, který dokáže shora, z nadhledu podávat svědectví
o nenávratnosti a nabourání identity místa a města.
S touto perzonifikací věže-svědka pracuje i objekt Neosynapse, který se snaží zjevit jak časové linie, v nichž se tady ocitáme, tak i ponor do vnitřků myšlenkových žil, tkání a nervových zakončení, s kterými se stavba v čase protíná a proplétá.
Stejně propletené mají být i hlavní linie samotného díla. Zhruba osmimetrový objekt by měl být zavěšen přes tři mezipatra věže, přičemž návštěvníci s ním a jeho jednotlivými prvky mohou stoupat při cestě vzhůru.
CV / MICHAL CIMALA /*1975 / Havířov Sochař, malíř, designér a hudebník. V letech 1989-1993 absolvoval SUPŠ (Ateliér Kov a šperk, prof. Vratislav K. Novák). Mezi lety 2006-2024 působil jako odborný asistent v ateliéru Socha I (Jaroslav Róna, Lukáš Rittstein). Má za sebou řadu stáží a rezidenčních pobytů v zahraničí (Milán, Berlín, San Francisco atd.). Patří do okruhu zakladatelů a autorů úspěšné pražské Trafo Gallery. Společně s Petrem Voříškem působí v hudebním tělese Roxorm3n (jako Udo Kraft), které v listopadu 2024 vydalo novou desku Vysočany. Michal Cimala patří mezi autory propojené bezprostředně se svou dobou. V sochařské a malířské práci tematizuje nadšení i úzkost ze současnosti, která je předobrazem nejisté budoucnosti. Ta může být očima Cimaly čímkoliv mezi progresivním technologickým zázrakem, lidskou apokalypsou a vyprahlou pustinou. Umění a celá kultura jsou, zdá se, napadeny jakýmsi rozkladným virem, který umrtvuje živé a zživotňuje anorganické. Ožívají tu robotická těla, antropomorfní stroje, fantomatické vzpomínky na budoucnost. Skutečný lidský rozměr se ale z imitačního systému vytrácí. Kultura se transformuje v technologickou reprodukční mašinérii zahlcující svět odpadem, kterým se stávají dějiny samotného únavného reprodukování. …zhmotňuje a zpřítomňuje představy o situaci permanentní transformace projevující se neustálou těkavostí forem, kolážováním materiálů a hybridním bujením, ale i smyslem pro perverzní hravost, z níž se na způsob superhrdinů rodí rozmanití mutanti ztělesňující narušenou imaginaci. Nic tu není stálé a navždy. Ze všeho nového a progresivního, co se exponuje v této chvíli, v tomto okamžiku, promlouvá zítřejší zatracení a smrt. Jsou to sochy „vanitas“, „mementa“, ale také sochy „pokušitelé“, svádějící k opojné jízdě časem, která slibuje a přemazává jakákoliv vnitřní či vnější omezení. Co bude potom, není podstatné, podstatná je současnost, tu je nutné bezohledně vytěžit, i kdyby to znamenalo zítřejší pád.
Bijásek | Myška a medvěd na cestách
I když jsou různě velcí, jeden je upovídaný a druhý místo povídání raději hraje na housle či harmoniku, jsou medvěd Ernest a myška Celestina nerozlučnými kamarády. Když se tak trochu i Celestininým přičiněním rozbijí Ernestovy zamilované housle, musí se vrátit do jeho rodné země Breptánie. Protože jen tam je dokáží opravit, je to totiž země hudbě a hudebníkům zaslíbená. Když však Ernest a Celestina do Breptánie navzdory všem překážkám dorazí, čeká je hodně nemilé překvapení. Něco se zásadně změnilo a pokazilo. Jakékoliv hraní na hudební nástroje nebo i jen pouhý zpěv jsou totiž v celé zemi zákonem zakázané a na dodržování tohoto nařízení dokonce dohlíží speciální policie! Ale Ernest a Celestina se tímto nesmyslem rozhodně nemíní řídit, zejména když se potkají s hrdinnými členy hudebního odboje. Společně se pokusí tuto nespravedlnost a nesmyslnost napravit, aby se do medvědí země vrátila nejen hudba ale i radost, kterou dokáže v každém probudit.
FR / LUX | animovaný | přístupný | dabing | 80 min. | 50 Kč
Být ženou: cesta k celistvosti / Petra Halamíčková
Představení knihy, která pomáhá ženám znovu se spojit se svou přirozeností. Není rychlým návodem, ale výsledkem mnohaleté terapeutické praxe, stovek rozhovorů a hlubokého naslouchání ženské duši. Vznikla z potřeby pojmenovat to, co mnohé ženy cítí – ztrátu spojení se sebou, tlak na výkon, odpojení od vnitřních rytmů. Autorka zve ženy na cestu zpět k sobě samým – skrze příběhy, sny, symboly, proměny, archetypy a básně. Její vizuální podobu pomáhají tvořit i dvě mladé umělkyně – čerstvé absolventky umělecké školy, grafička Ester a ilustrátorka Máša.
pobočka Místek, Hlavní třída 111/112, Modrý salonek
Pořádá Knihovna FM.
Něco za něco
Zjistit, že budete potřebovat novou ledvinu, není žádná sranda. Když se přitom ale rozhodnete otestovat, jestli bude váš partner skutečně vaší drahou polovičkou, je o zábavu postaráno. Černá komedie s Annou Polívkovou o jedné nečekané vztahové prověrce, která s sebou přináší spoustu vtipných situací a taky starou známou partu. Po boku populární herečky se před kamerou objeví Martin Pechlát a Mira Nosek, se kterými si před bezmála dvaceti lety zahrála v dnes už kultovní komedii Účastníci zájezdu.
ČR | komedie | 12+ | česky | 86 min. | 160 Kč
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma
Zcela nový celovečerní film společnosti 20th Century Studios “Springsteen: „Deliver Me from Nowhere“ vypráví příběh natáčení alba Bruce Springsteena „Nebraska“ z roku 1982, se syrovými, akustickými nahrávkami, které znamenalo klíčové období v jeho životě a je považováno za jedno z jeho nejtrvalejších děl. Režisér Scott Cooper, který napsal scénář pro film podle knihy Warrena Zanese „Deliver Me from Nowhere“, řekl: “Natáčení filmu ‚Springsteen‘ bylo hluboce dojemné, protože mi umožnilo vstoupit do duše umělce, kterého jsem dlouho obdivoval – a být zblízka svědkem zranitelnosti a síly, která se skrývá za jeho hudbou. Byl to zážitek jako cesta vzpomínkami, mýty a pravdou. A víc než cokoli jiného mi bylo ctí převést tuto syrovou emocionální upřímnost na filmové plátno. Nemohu Bruceovi a Jonu Landauovi dostatečně poděkovat za to, že mi dovolili vyprávět jejich příběh.” „Springsteen: Deliver Me from Nowhere“ nový film od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album, nahrané na čtyřstopý magnetofon v Springsteenově ložnici v New Jersey, znamenalo zlomové období v jeho životě a je považováno za jedno z jeho nejtrvalejších děl – syrovou, strašidelnou akustickou nahrávku obývanou ztracenými dušemi hledajícími důvod k víře.
USA | hudební | 12+ | titulky | 120 min. | 160 Kč



